På Kolding Realskole vil vi gerne sikre, at alle elever udvikler sig både fagligt, socialt og personligt.
Hvis en elev viser tegn på læse- og skrivevanskeligheder skal det afklares, hvad det skyldes, så eleven kan få den rette hjælp så tidligt som muligt.
Vi anbefaler tidlig indsats ved risiko for ordblindhed allerede fra 0. og 1. klasse. Derfor anvendes den nationale risikotest for ordblindhed i både slut 0. og 1. klasse.
Med en tidlig og fokuseret sproglig indsats kan risikoen for ordblindhed blive minimeret.
Vi bestræber os på at sætte hurtigt ind med at styrke bogstavkendskab og basale læse- og stavefærdigheder hos disse elever. Der vil også være fokus på ords betydning, samt tekst- og litteraturforståelse.
Vi bruger også læse- og skriveteknologi (LST), der kan støtte både læse- og skriveindlæringen.
Den nationale ordblindetest kan anvendes fra marts måned i 3. klasse og opefter. Ofte vil det være en god idé at vente med at tage ordblindetesten til slutningen af 5. eller 6. klasse.
Når en elev er testet ordblind i det røde eller gule felt, vil der tilbydes særligt tilrettelagt undervisning.
Basisklasserne i overbygningen har to undervisere i flere af de boglige fag.
Læsevejlederne har fokus på at implementere læse- og skriveteknologier for den enkelte elev i den daglige undervisning i samarbejde med faglærerne.
Vi tilbyder følgende forløb:
AppWriter-netværksmøder for elever med udfordringer med dysleksi 7. – 9. årgang
Kompenserende it-hjælpemidler på telefon og computer, AppWriter, Nota, digitale tekster, Scanning og OCR.
I netværket vil der være fokus på, hvordan eleverne kan hjælpe og inspirere hinanden. Dette skulle gerne blive en kultur, så der altid er nogle superbrugere, man kan spørge.
For 7. årgang: Særligt tilrettelagt undervisningsforløb efter skoletid efter behov svarende til nedenstående forløb 2 og 3.
I hovedskolen (1. -6. klasse) tilbydes følgende forløb efter behov:
Forløb 1 – Netværk og forløb for elever med udfordringer med dysleksi
Kompenserende it-hjælpemidler på telefon og computer, AppWriter, Nota, digitale tekster, Scanning og OCR. Derudover arbejder vi med tapping som hjælp til læse-, stave- og skriveaktiviteter, samt funktionel læse- og skrivetræning.
I netværket vil der være fokus på, hvordan eleverne kan hjælpe og inspirere hinanden. Dette skulle gerne blive en kultur, så der altid er nogle superbrugere, man kan spørge.
Forløb 2 – Stave- og skrivekursus
Stave- og lydfølgeregler og funktionelle skriveøvelser. Hvordan bliver jeg bedre til at skrive?
Vi vil fokusere på, hvordan man via funktionelle skriveøvelser kan blive opmærksom på sproget og udvikle elevens evne til at formulere sig. Vi tror på, at lysten til at skrive betyder rigtig meget, og at man bliver bedre til at stave ved at skrive meget.
Vi vil arbejde med stave- og lydfølgeregler og undervejs vil vi også dykke ned og lave specifik (systematisk) stavetræning, hvis det giver mening.
Forløb 3 – Læsekursus
Læse- og forståelsesstrategier, hvordan bliver jeg bedre til at forstå, det jeg læser?
Vi vil fokusere på forskellige læse- og forståelsesstrategier. Vi vil arbejde med gentagende læsning for at få flow i læsningen og øge læsehastigheden. Og vi vil have fokus på, hvordan eleven finder de “rigtige bøger”, der interesser dem, og som også i sværhedsgrad passer til dem.
Eleven skal også arbejde med skriftlighed, der støtter læsningen. Eleven kommer til at læse både med øre og øjne, hvis det giver mening. Når vi læser med flere sanser, støtter det ofte forståelsen.
/Lotte læsevejleder