Ring til os på: 7552 0500
  • Print
  • Apps
  • Support
  • Forældreintra
  • Elevintra
  • Lærerintra
Kolding RealskoleKolding RealskoleKolding RealskoleKolding Realskole
  • Om Kolding Realskole
    • Værdigrundlag og profil
    • Skolens historie
    • Skolens vedtægter
    • Samfundsansvar
    • Tilsynsførende
    • Ansatte
    • Nyhedsbreve fra skolelederen
      • Nyhedsbrev november 2022
    • Karaktergivning og overgangsfrekvens
    • Evaluering
    • Skolesang
    • Undervisningsmiljøvurdering 2022
    • Karrieremuligheder på Kolding Realskole
  • Undervisning
    • Førskole og SFO
    • 0.-3. klasse
    • 4.-6. klasse
    • 7.-9. klasse
    • Undervisningsplaner
    • Teststrategi
    • Læse- og skrivevanskeligheder 
    • Trivsel og AKT
    • Digital dannelse
    • IT Vejledninger
  • Praktiske oplysninger
    • Ansøgning om optagelse
    • Skolepenge
    • Befordring
    • Faciliteter
    • Friplads
    • Fra A til Å
  • Kontakt

Antimobbestrategi

“En person er mobbet når han gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere personer”. (Olweus)

Hvordan viser mobning sig?
Verbalt: øgenavne eller sårende bemærkninger.
Socialt: eleven bliver holdt udenfor fællesskabet.
Materielt: eleven får ødelagt sine ting.
Psykisk: eleven bliver truet eller tvunget til noget, usynliggjort af klassen, krænkende/diskriminerende tekst og billeder på sociale medier.
Fysisk: eleven bliver slået eller sparket.

Hvordan bliver vi opmærksomme på mobning?
Ved ændret adfærd hos:
Elev: mere stille eller mere aggressiv, gemmer sig, hyppigere forsømmelser, ondt i maven eller hovedet, pjæk, manglende status socialt og fagligt.
Klasse: stemningsskift, uro, koncentrationsbesvær.

Ved henvendelse fra:
Elever: ofret, kammerater.
Forældre.
Kollegaer: Sundhedssygeplejerske, lærere, SFO, gårdvagt og øvrigt personale.
Via klasseundersøgelser: humørbarometer, klassesamtaler med hele klassen og kønsopdelte samtaler.
Via elevsamtaler.

Hvordan forebygger vi mobning?
Ved opmærksomhed omkring sproget på skolen/i klassen.
Ved at aftale spilleregler for klasserne og skolen.
Ved social træning.
Ved at have tilstrækkeligt opsyn.
Ved at der er adgang til forskellige aktiviteter i frikvartererne.
Ved at øve eleverne i social omgang: alm. pædagogisk praksis, men også v.h.a. rollespil, bevidstgørelse omkring mobning, fx tilskuernes betydning.
Ved at lærere, pædagoger, sundhedssygeplejersken, gårdvagt og SFO holder hinanden orienteret
Ved at holde forældremøder og informationsmøder efter behov.
Ved at uddanne personale i social træning: som udbreder det til resten af skolen.

Indsatsområder:
A. Lærere og klassen:
Spilleregler for den enkelte klasse.
Evt. elevsamtaler.
Skolen har legepatrulje.
Skolen har en buddy-ordning i hovedskolen.

B. Lærere og forældre:
Forældremøder og informationsmøder efter behov.
Klassens sociale trivsel er et fast punkt på forældresamtalerne.
Ved evt. problemer kontaktes begge hjem straks mundtligt af klasselæreren.

C. Lærere, Pædagoger, SFO, sundhedssygeplejersken og ledelsen:
Ved konkrete problemer er der pligt til gensidig information.

D. Elev-elev – en gruppe elever som står til disposition for andre elever i forbindelse med konflikter og mobning.

Interventionsplan (hvad gør vi)
Det er vigtigt at skelne mellem konflikter og mobning.

Ved konflikter:
Klasselæreren taler med de involverede parter enkeltvis/samlet – evt. sammen med kontaktperson. Alt efter konfliktens karakter inddrages skoleleder og evt. forældre.

Ved mobning:
A. Ved mistanke om at konflikten fortsætter, og der er tale om mobning, behandles det på et teammøde, hvor skolelederen er indkaldt.
B. Klasselærer og skoleleder udreder hændelsesforløbet og udløsende begivenheder med ofret, samt evt. vidner.
C. Klasselærer og skoleleder kontakter mobberen/mobberne, udreder hændelsesforløbet, aftaler reaktion samt orienterer forældre.
D. Klasselærer orienterer klassen. Evaluering går ikke på reaktionen fra skolen, men hvorfor det gik så galt, fx at ingen reagerede. Klasselæreren og evt. kontaktperson snakker om relationer i klassen for at forhindre, at lignende episoder optræder. Der kan bruges forskellige metoder ex. anerkendende samtaler, fokusering på sproget i klassen (giraf- og ulvesprog) og lignende konfliktmodeller.
E. Samtale mellem den mobbede og klasselærer/evt. kontaktperson hvori man forsøger at få den mobbede til at bringe sig i en position, så vedkommende undgår mobning.
F. Ansvarlige voksne:
På skolen er der tilknyttet en ”resurse-lærer” der udover undervisning varetager opgaver med mobning og specielle elevsamtaler.

 

Generel information

  • Bestyrelsen
  • Skolens vedtægter
  • Tilsynsførende
  • Karaktergivning og overgangsfrekvens
  • Skolepenge
  • Antimobbestrategi
  • Særligt til studerende
  • Undervisningsmiljøvurdering 2022
  • Klagevejledning
  • Undervisningsplaner

Genveje

  • Værdigrundlag og profil
  • Kontakt
  • Lærerintra
  • Forældreintra
  • Elevintra
  • IT Vejledninger
  • Vilkår og Persondatapolitik

Vi tror på

at læring er fundamentet i livet og danner grundlag for børns udvikling, både fagligt og menneskeligt. Og vi ved, at et godt og trygt skoleliv er en verden til forskel.

Følg os online

Facebook
Instagram
KOLDING REALSKOLE · Vesterbrogade 6 · 6000 Kolding · Tlf. 7552 0500· kontakt@koldingrealskole.dk
  • Om Kolding Realskole
    • Værdigrundlag og profil
    • Skolens historie
    • Skolens vedtægter
    • Samfundsansvar
    • Tilsynsførende
    • Ansatte
    • Nyhedsbreve fra skolelederen
      • Nyhedsbrev november 2022
    • Karaktergivning og overgangsfrekvens
    • Evaluering
    • Skolesang
    • Undervisningsmiljøvurdering 2022
    • Karrieremuligheder på Kolding Realskole
  • Undervisning
    • Førskole og SFO
    • 0.-3. klasse
    • 4.-6. klasse
    • 7.-9. klasse
    • Undervisningsplaner
    • Teststrategi
    • Læse- og skrivevanskeligheder 
    • Trivsel og AKT
    • Digital dannelse
    • IT Vejledninger
  • Praktiske oplysninger
    • Ansøgning om optagelse
    • Skolepenge
    • Befordring
    • Faciliteter
    • Friplads
    • Fra A til Å
  • Kontakt
Kolding Realskole
Vi samler statistik ved hjælp af cookies
Kolding Realskole bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler også oplysninger om din brug af vores hjemmeside med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Vores partnere kan kombinere disse data med andre oplysninger, du har givet dem, eller som de har indsamlet fra din brug af deres tjenester.

Cookie instillingerAccepterAfvis
Politik til beskyttelse af personlige oplysninger og cookies

Privacy Overview

Vi samler statistik ved hjælp af cookies


Koldingrealskole.dk anvender cookies for at optimere hjemmesiden og dens funktionalitet.
Vores cookies hjælper os derfor med at give dig så god en oplevelse som muligt, når du besøger vores hjemmeside.

Nødvendige
Altid aktiveret
Nødvendige cookies hjælper med at gøre en hjemmeside brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner såsom side-navigation og adgang til sikre områder af hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere ordentligt uden disse cookies.
Funktionelle
Funktionelle cookies hjælper med at udføre funktionaliteter såsom at dele indholdet af websitet på sociale medieplatforme, indsamle feedback og andre tredjepartsfunktioner.
CookieVarighedBeskrivelse
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Statistik
Statistiske cookies giver hjemmesideejere indsigt i brugernes interaktion med hjemmesiden, ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
CookieVarighedBeskrivelse
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_96154865_11 minuteSet by Google to distinguish users.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Marketing
Marketing cookies bruges til at spore brugere på tværs af websites. Hensigten er at vise annoncer, der er relevante og engagerende for den enkelte bruger, og dermed mere værdifulde for udgivere og tredjeparts-annoncører.
Uklassificerede
Uklassificerede cookies er cookies, som vi er i færd med at klassificere sammen med udbyderne af de enkelte cookies.
GEM & ACCEPTÈR
Powered by CookieYes Logo