Skolens vedtægter

Vedtægter for Kolding Realskole

§1 Hjemsted

Stk. 1 Kolding Realskole er en selvejende institution med hjemsted i Kolding kommune, grundlagt i 1890. Skolen har adresse på Dyrehavevej 108, 6000 Kolding.

Stk. 2 Skolen er en selvejende uddannelsesinstitution, der i sit virke er uafhængig. Skolen har CVR-nr.: 82968113.

§2 Formål og værdigrundlag

Stk. 1 Institutionens formål er at drive privat grundskole med tilhørende 10. klasse samt børnehaveklasse efter de til enhver tid gældende love og regler.

Stk. 2 Skolen skal give en undervisning, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.

Stk. 3 Skolen skal forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.

Stk. 4 På Kolding Realskole arbejder vi dedikeret for at danne børn og unge og dermed gøre dem robuste til deres videre færd. Det gør vi blandt andet gennem læring og via fokus på fællesskabet, fordi vi mener, at det er fundamentet for høj faglighed.

§3 Bestyrelses sammensætning

Stk. 1 Bestyrelsen består af 5 medlemmer, der vælges af og blandt medlemmerne af forældrekredsen. Bestyrelsen konstituerer sig selv. Bestyrelsen bør så vidt muligt have en afbalanceret sammensætning af kvinder og mænd jfr. § 11, stk. 2 i lov om ligestilling af kvinder og mænd. Forældrene vælger to suppleanter, som automatisk optages i bestyrelsen, hvis en eller flere forældrerepræsentanter træder ud af bestyrelsen. Bestyrelsen vælger sin formand af bestyrelsens midte.

Stk. 2 Bestyrelsesmedlemmerne er ikke ved udøvelsen af bestyrelseshvervet undergivet beslutninger truffet af en organisation, institution, forening eller lignende, som har valgt eller udpeget den pågældende. Bestyrelsesmedlemmerne er ikke ved udøvelsen af bestyrelseshvervet undergivet beslutninger truffet af forældrekredsen, bortset fra de tilfælde, hvor der i nærværende vedtægt er tillagt generalforsamlingens kompetencer jfr. § 9 stk. 1 og § 10, stk. 2.

Stk. 3 Bestyrelsesmedlemmerne skal ikke udtræde af bestyrelsen, hvis deres børn i valgperioden udskrives af skolen mod forældrenes ønske.

Stk. 4 Bestyrelsens medlemmer vælges for 4 år ad gangen og afgår med et medlem hvert år, dog 2 hvert fjerde år første gang efter lodtrækning. Genvalg kan finde sted. Ved generalforsamlingen vælges tillige 2 suppleanter, der vælges for 1 år ad gangen.

Stk. 5 Skolens ansatte kan ikke være medlem af bestyrelsen og kan kun deltage i valg af bestyrelsen, når disse samtidig er medlem af forældrekredsen. Bestyrelsens medlemmer skal være myndige, skal være registreret i CPR og have bopæl i Danmark. Bestyrelsesmedlemmerne hæfter ikke personligt for skolens gæld, men kan blive ansvarlig efter dansk rets almindelige erstatningsregler. De kan ikke modtage honorarer af skolens midler for varetagelse af hvervet som bestyrelsesmedlem. Skolens leder og mindst 1 lærerrepræsentant deltager i bestyrelsesmøderne uden stemmeret, såfremt det er hensigtsmæssigt. Bestyrelsen kan invitere andre deltagere, som de finder hensigtsmæssige for mødets afvikling.

Stk. 6 Bestyrelsesmedlemmerne kan som udgangspunkt ikke afsættes i funktionsperioden. Bestyrelsesmedlemmerne kan dog afsættes af forældrekredsen som det vælgende organ på skolens generalforsamlinger. Dagsorden for det afsættende møde skal indeholde et punkt om afstemning om afsættelse af et eller flere bestyrelsesmedlemmer. Afsættelse af disse bestyrelsesmedlemmer sker ved almindelig stemmeflerhed.

Stk. 7 Et bestyrelsesmedlem udtræder af bestyrelsen øjeblikkeligt, hvis medlemmet ikke længere opfylder habilitetsbetingelserne i de i § 2, stk. 1 nævnte regler for at være medlem af bestyrelsen jfr. § 5, stk. 6 i lov om friskoler og private grundskoler m.v. og bekendtgørelsen om vedtægter for friskoler og private grundskoler m.v. I tilfælde af et medlems udtræden i funktionsperioden, for eksempel ved generel habilitet, indtræder suppleanten. Hvis dette ikke er muligt, skal der udpeges eller vælges et nyt medlem hurtigst muligt for resten af perioden.

Stk. 8 For bestyrelsen, lederen, den eller de tilsynsførende og andre ansatte ved skolen gælder i øvrigt bestemmelserne i forvaltningslovens kapitel 2 om inhabilitet og kapitel 8 om tavshedspligt m.v.

Stk. 9 Forældre til elever og fastansatte ved skolen har altid ret til at få kendskab til budgetter, regnskaber og revisionsprotokol, som er godkendt af bestyrelsen. Bestyrelsen kan udstrække denne ret til andre. Bestyrelsen kan fastsætte nærmere regler for retten til indsigt i skolens forhold. Oplysninger, der er omfattet af bestemmelserne om tavshedspligt i forvaltningsloven, kan dog ikke videregives.

 

§4 Bestyrelsens arbejde

Stk. 1 Bestyrelsen fastsætter en forretningsorden for sin virksomhed, der blandt andet skal indeholde bestemmelse om, hvordan der skal ske indkaldelse af møder. Forretningsordenen optages som bilag til vedtægten, jf. bilag 1.

Stk. 2 Et bestyrelsesmedlem er inhabil i sager, hvori vedkommende eller dennes nærmeste har økonomisk eller særlig personlig interesse i sagens udfald. I øvrigt er de almindelige regler for inhabilitet og tavshedspligt, der er gældende for offentlig forvaltning, gældende for bestyrelsens medlemmer.

Stk. 3 Bestyrelsesmedlemmer må ikke samtidig eje eller sidde i bestyrelse for en virksomhed, som udlejer bygninger til skolen. Bestyrelsesmedlemmer må ikke være ansat i ledende stillinger i en virksomhed, der udlejer bygninger til skolen. Bestyrelsesmedlemmer må ikke være advokater, revisorer eller lignende rådgiver hos personer eller virksomheder, som udlejer skolens bygninger.

Stk. 4 Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er mødt personligt frem, og bestyrelsen træffer beslutning ved almindelig stemmeflerhed. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt eller brev. I tilfælde af stemmelighed, er formandens stemme afgørende.

Stk. 5 Bestyrelsen fører protokol over sine beslutninger. Ethvert bestyrelsesmedlem har ret til at få ført sin afvigende mening til protokols. Protokollen skal underskrives af de medlemmer, der har deltaget i mødet. Konstateret inhabilitet skal endvidere indføres i protokollen.

§ 5 Bestyrelsens opgaver

Stk. 1 Bestyrelsen varetager skolens overordnede ledelse og er ansvarlig for skolens drift over for undervisningsministeriet. Bestyrelsen skal herunder påse, at forvaltningen af de statslige tilskud er i overensstemmelse med bestemmelserne i lov om friskoler og private grundskoler m.v. og skolens vedtægter. Den daglige pædagogiske ledelse varetages af skolens leder, jf. stk. 4.

Stk. 2 Bestyrelsens opgaver indebærer blandt andet, at bestyrelsen træffer beslutning om køb, salg og pantsætning af fast ejendom, fastsætter størrelsen af skolepenge fastsætter størrelsen af forældrebetaling for skolefritids-ordningen, træffer beslutning om ethvert andet spørgsmål om skolen, som bestyrelsen selv ønsker at træffe beslutning om, medmindre andet er angivet i vedtægten.

Stk. 3 Bestyrelsen træffer endvidere beslutning om ansættelse og afskedigelse af skolens leder og andet personale. Bestyrelsen kan delegere kompetencen til at ansætte og afskedige skolens øvrige personale til skolens leder.

Stk. 4 Skolens leder alene har den daglige pædagogiske ledelse af skolen og står til ansvar overfor skolens bestyrelse, forældrekredsen og undervisnings-ministeriet. Skolens leder forestår i øvrigt skolens daglige drift og træffer alle dermed forbundne dispositioner inden for skolens budget. Skolebestyreren er desuden forpligtet til at underrette bestyrelsen om forhold af betydning for bestyrelsens varetagelse af den overordnede ledelse.

Stk. 5 Bestyrelsen har ansvaret for, at der hvert år udarbejdes årsrapport og status for skolen. Årsrapporten skal revideres i overensstemmelse med loven og andre retsregler.

§ 6 Regnskab m.v.

Stk. 1 Skolens regnskabsår følger kalenderåret.

Stk. 2 Bestyrelsen er ansvarlig for, at der hvert år udarbejdes en retvisende årsrapport for skolen i overensstemmelse med gældende regler.

Stk. 3 Bestyrelsen har ansvaret for, at årsrapporten underkastes betryggende revision i overensstemmelse med gældende regler.

Stk. 4 Bestyrelsen er ansvarlig for, at et revideret og originalt underskrevet regnskab samt revisionsprotokoller sendes til Undervisningsministeriet inden udløb af den af ministeriet fastsatte frist. Alle bestyrelsesmedlemmer skal underskrive regnskabet og afgive erklæring på tro og love om, at de opfylder betingelserne for medlemskab.

Stk. 5 Bestyrelsen vælger skolens revisor.

§7 Forældrekreds

Stk. 1 Forældrekredsen består af forældrene til elever på skolen.

Stk. 2 Forældrenes rettigheder i medfør af denne vedtægt og lov om friskoler og private grundskoler m.v. tilkommer den eller de personer, der har forældremyndigheden over eleven eller har barnet i pleje, idet den der har eleven i pleje dog ikke kan træffe beslutning om skolegangens begyndelse og varighed.

Stk. 3 Skolen fører en liste over de personer, som har tilmeldt sig som hørende til forældrekredsen. Listen ændres kun efter begrundet – om nødvendigt tillige dokumenteret – skriftlig anmodning herom med efterfølgende behørig underretning til den eller de personer, der optages henholdsvis slettes på listen. Listen af de til forældrekredsen hørende er ikke udtryk for en fravigelse af stk. 2.

§8 Generalforsamling

Stk. 1 Generalforsamlingen består af forældrekredsens medlemmer, jf. §7

Stk. 2 Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af april måned i Kolding. Generalforsamlingen indkaldes af bestyrelsen ved almindeligt brev, e-mail eller anden sikker forsendelsesmåde med mindst 14 dages varsel med angivelse af dagsorden.

Stk. 3 Indkaldelsen skal indeholde mindst følgende dagsorden:

Valg af dirigent.
Bestyrelsens beretning for det forløbne år.
Fremlæggelse af den reviderede og godkendte årsrapport til orientering.
Indkomne forslag
Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter
Eventuelt
Såfremt det er nødvendigt, tilføjes desuden et punkt om valg af tilsynsform og eventuelt tilsynsførende til dagsordenen. Bestyrelsen sikrer, at gældende regler for tilsyn følges.

Stk. 4 Ved valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter kan hver forælder afgive stemme på det antal medlemmer, der skal vælges til bestyrelsen, henholdsvis på et antal personer svarende til det besluttede antal suppleanter.

Stk. 5 Kandidaterne er valgt i rækkefølge efter størrelsen af de personlige stemmetal. I tilfælde af stemmelighed foretages lodtrækning.

Stk. 6 Medlemmerne af forældrekredsen har adgang til ved fremmøde at afgive stemmer. Hver forældremyndighedsindehaver har en stemme. Ved valg og/eller afsættelse af forældrerepræsentanter, kan en forældremyndighedsindehaver give fuldmagt til den, man deler forældremyndighed med.

Stk. 7 Forslag, som forældrekredsens medlemmer ønsker at medtage på den ordinære generalforsamling, må skriftligt indgives til bestyrelsen senest den 1. april det pågældende år.

Stk. 8 Alle beslutninger på en generalforsamling træffes ved almindelig stemmeflerhed – hvis det ønskes ved skriftlig afstemning – og generalforsamlingen er beslutningsdygtig uden hensyn til de fremmødte medlemmers antal.

Stk. 9 Over det på generalforsamlingen passerede føres en forhandlingsprotokol, der underskrives af dirigenten.

Stk. 10 Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen, eller mindst 50 medlemmer af forældrekredsen ønsker det. Såfremt den ekstraordinære generalforsamling forlanges afholdt af mindst 50 medlemmer af forældrekredsen, skal begæring herom indgives skriftligt til bestyrelsen indeholdende dagsordenen. Bestyrelsen indkalder til ekstraordinær generalforsamling senest 1 måned efter begæringens modtagelse. Indkaldelse til enhver ekstraordinær generalforsamling skal indeholde dagsordenen herfor.

Stk. 11 Generalforsamlingens kompetencer er anført i § 3, stk. 1, § 3, stk. 2, § 6, § 7, § 11, stk. 1 og § 12, stk. 2.

§9 Skolens drift

Stk. 1 Skolens drift gennemføres ved offentlige tilskud og ved egendækning, f.eks. ved skolepenge for eleverne og eventuelt ved bidrag fra andre.

Stk. 2 Bidrag til skolen giver ikke ret til nogen del af skolens formue eller til udbytte af nogen art.

Stk. 3 Skolens midler kommer alene skolens skole- og undervisningsvirksomhed til gode. Et evt. overskud ved skolens drift tilfalder skolen og anvendes til tilvejebringelse af en kapital til imødegåelse af fremtidige års evt. underskud og i øvrigt til bedste for skolen, f.eks. til forbedring af undervisningsmateriale, til byggeforanstaltninger og lignende. Bestyrelsen skal forvalte skolens midler til størst mulig gavn for skolen og skal tage skyldige økonomiske hensyn.

Stk. 4 Likvide midler anbringes i overensstemmelse med bestemmelserne herom i lov om friskoler og private grundskoler m.v. og må ikke anbringes på konti m.v., som andre end skolen har rådighed over.

Stk. 5 Evt. overskydende midler skal med Undervisningsministeriets godkendelse anvendes til skoleformål, der støttes gennem lov om friskoler og private grundskoler m.v.. Dette gælder dog ikke i det omfang, det vil stride mod andre økonomiske rettigheder, som er beskyttet af grundlovens § 73. I så fald sker der ikke indskrænkninger i disse bestående rettigheder.

Stk. 6 Bestyrelsen har ansvaret for bevarelsen af skolens aktiver og for, at den økonomiske opgørelse i anledning af skolens nedlæggelse foretages efter gældende regler, samt for, at skolens nettoformue anvendes i overensstemmelse med vedtægterne.

 

§10 Tegningsret

Stk. 1 Skolen tegnes enten af bestyrelsens formand og skolens leder i forening eller af en af disse i forening med bestyrelsens næstformand.

Stk. 2 Tegningsretten kan ikke delegeres, og der kan ikke gives prokura.

Stk. 3 Ved køb, salg og pantsætning eller andre dispositioner over skolens faste ejendomme kræves underskrift af mindst 2/3 af bestyrelsens medlemmer

Stk. 4 Bestyrelsen kan træffe beslutning om, at skolelederen i et nærmere fastlagt omfang og under bestyrelsens ansvar bemyndiges til at udføre overordnede ledelsesfunktioner, når dette er nødvendigt for at opnå en hensigtsmæssig daglig ledelse.

 

§11 Vedtægtsændringer

Stk. 1 Ændringer i vedtægterne kan kun ske efter vedtagelse på to efter hinanden følgende generalforsamlinger med mindst 8 dages mellemrum. Bestyrelsen og generalforsamlingen træffer i fællesskab beslutning om vedtægtsændringer. I begge organer sker vedtagelse ved simpel stemmeflerhed idet § 4, stk. 4 og § 8, stk. 8 finder anvendelse.

Stk. 2 Vedtægter og vedtægtsændringer træder tidligst i kraft, når de offentliggøres på skolens hjemmeside. Det skal af offentliggørelsen på skolens hjemmeside fremgå, hvornår offentliggørelsen på hjemmesiden har fundet sted, og hvornår bestyrelsen eller bestyrelsen og generalforsamlingen i forening har vedtaget vedtægterne. Bestyrelsesmedlemmernes navn og adresse skal desuden angives med let læselig skrift, underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer og indeholde oplysninger om hvem der er formand og næstformand.

Stk. 3 Bestyrelsen kan dog alene og uden indkaldelse af generalforsamling foretage sådanne vedtægtsændringer, som påbydes af Undervisningsministeriet.

 

§12 Nedlæggelse

Stk.1 I tilfælde, hvor bestyrelsen efter lovgivningen skal drage omsorg for likvidation af skolen, har bestyrelsen kompetence til at træffe beslutning om skolens nedlæggelse. Beslutning træffes efter reglen i § 4, stk. 4.

Stk.2 Beslutning om skolens nedlæggelse kan kun vedtages på en generalforsamling, hvor mindst 2/3 af samtlige medlemmer deltager i afstemningen, og hvor forslaget bliver vedtaget med mindst 2/3 af de afgivne stemmer. Bliver forslaget ikke vedtaget med 2/3 af de afgivne stemmer, er det forkastet. Opnår forslaget 2/3 af de afgivne stemmer, men deltager der ikke mindst 2/3 af samtlige medlemmer i afstemningen, indkaldes der senest 4 uger efter til en ny generalforsamling, hvor forslaget kan vedtages med 2/3 majoritet, uanset de fremmødtes antal.

Stk. 3 Ophører den selvejende institution med at drive skolevirksomhed i overensstemmelse med formålsbestemmelsen, skal den nedlægges.

Stk. 4 Det påhviler bestyrelsen at orientere forældrekredsen om beslutning om nedlæggelse og om grundlaget herfor. Orienteringen skal ske umiddelbart efter beslutningen om nedlæggelsen er truffet.

Stk. 5 Det påhviler bestyrelsen at give Undervisningsministeriet og de kommuner, hvor eleverne er hjemmehørende, meddelelse om skolens nedlæggelse.

Stk. 6 Det påhviler bestyrelsen at orientere Undervisningsministeriet, hvis skolen standser sine betalinger, begæres konkurs, eller der i øvrigt er fare for, at skolens virksomhed må indstilles.

Stk. 7 Bestyrelsen har ansvaret for bevarelsen af skolens aktiver og for, at den økonomiske opgørelse i anledning af skolens nedlæggelse foretages efter gældende regler, samt at skolens nettoformue anvendes i overensstemmelse med vedtægten.

Stk. 8 Eventuelle overskydende midler skal med Undervisningsministeriets godkendelse anvendes til skoleformål, der støttes gennem lov om friskoler og private grundskoler m.v.

Stk. 9 Det påhviler bestyrelsen at fungere videre, indtil den økonomiske afvikling af skolens aktiver og passiver er tilendebragt efter gældende regler, herunder at skolens nettoformue anvendes i overensstemmelsen vedtægten.

Skolens vedtægter er offentliggjort på skolens hjemmeside d. 26.12.2016.

Formand: Jens Skjøt-Arkil

Næstformand: Anja Clemmensen

Bestyrelsesmedlemmer: Henrik Kettner Lindved, Kenn Fromm og Bruno Hansen

Suppleanter: Olesya Svystan og Jes Friis Kristensen

Således vedtaget på generalforsamling den 29. maj 2025