Ring til os på: 7552 0500
  • Webshop
  • Print
  • Apps
  • Support
  • Forældreintra
  • Elevintra
  • Lærerintra
Kolding RealskoleKolding RealskoleKolding RealskoleKolding Realskole
  • Kolding Realskole flytter
  • Den nye skole i billeder
  • Hverdagen på Kolding Realskole
    • At gøre noget for andre
    • Skolefodbold er i gang
    • Trivselsdag og Led Lang Gåtur
    • Naturens uge
  • Optag
  • Om Kolding Realskole
    • Værdigrundlag og profil
    • Skolens historie
    • Skolens vedtægter
    • Samfundsansvar
    • Tilsynsførende
    • Ansatte
    • Nyhedsbreve fra skolelederen
      • Nyhedsbrev september 2023
      • Nyhedsbrev november 2022
    • Karaktergivning og overgangsfrekvens
    • Evaluering
    • Skolesang
    • Undervisning
      • Førskole og SFO
      • 0.-3. klasse
      • 4.-6. klasse
      • 7.-9. klasse
      • Undervisningsplaner
      • Teststrategi
      • Læse- og skrivevanskeligheder 
      • Trivsel og AKT
      • Digital dannelse
      • IT Vejledninger
    • Praktiske oplysninger
      • Kontakt
      • Skolepenge
      • Befordring
      • Faciliteter
      • Friplads
      • Fra A til Å
    • Undervisningsmiljøvurdering 2022

Læse- og skrivevanskeligheder 

    Home Uncategorized Læse- og skrivevanskeligheder 

    På Kolding Realskole vil vi gerne sikre, at alle elever udvikler sig både fagligt, socialt og personligt.  

    Hvis en elev viser tegn på læse- og skrivevanskeligheder skal det afklares, hvad det skyldes, så eleven kan få den rette hjælp så tidligt som muligt.  

    Vi anbefaler tidlig indsats ved risiko for ordblindhed allerede fra 0. og 1. klasse. Derfor anvendes den nationale risikotest for ordblindhed i både slut 0. og 1. klasse.  

    Med en tidlig og fokuseret sproglig indsats kan risikoen for ordblindhed blive minimeret. 

    Vi bestræber os på at sætte hurtigt ind med at styrke bogstavkendskab og basale læse- og stavefærdigheder hos disse elever. Der vil også være fokus på ords betydning, samt tekst- og litteraturforståelse. 

    Vi bruger også læse- og skriveteknologi (LST), der kan støtte både læse- og skriveindlæringen. 

    Den nationale ordblindetest kan anvendes fra marts måned i 3. klasse og opefter. Ofte vil det være en god idé at vente med at tage ordblindetesten til slutningen af 5. eller 6. klasse.  

    Når en elev er testet ordblind i det røde eller gule felt, vil der tilbydes særligt tilrettelagt undervisning.  

    Basisklasserne i overbygningen har to undervisere i flere af de boglige fag. 

    Læsevejlederne har fokus på at implementere læse- og skriveteknologier for den enkelte elev i den daglige undervisning i samarbejde med faglærerne. 

    Vi tilbyder følgende forløb: 

    AppWriter-netværksmøder for elever med udfordringer med dysleksi 7. – 9. årgang  

    Kompenserende it-hjælpemidler på telefon og computer, AppWriter, Nota, digitale tekster, Scanning og OCR.  

    I netværket vil der være fokus på, hvordan eleverne kan hjælpe og inspirere hinanden. Dette skulle gerne blive en kultur, så der altid er nogle superbrugere, man kan spørge. 

    For 7. årgang: Særligt tilrettelagt undervisningsforløb efter skoletid efter behov svarende til nedenstående forløb 2 og 3. 

     

    I hovedskolen (1. -6. klasse) tilbydes følgende forløb efter behov: 

    Forløb 1 – Netværk og forløb for elever med udfordringer med dysleksi  

    Kompenserende it-hjælpemidler på telefon og computer, AppWriter, Nota, digitale tekster, Scanning og OCR. Derudover arbejder vi med tapping som hjælp til læse-, stave- og skriveaktiviteter, samt funktionel læse- og skrivetræning. 

    I netværket vil der være fokus på, hvordan eleverne kan hjælpe og inspirere hinanden. Dette skulle gerne blive en kultur, så der altid er nogle superbrugere, man kan spørge. 

     

    Forløb 2 – Stave- og skrivekursus  

    Stave- og lydfølgeregler og funktionelle skriveøvelser. Hvordan bliver jeg bedre til at skrive? 

    Vi vil fokusere på, hvordan man via funktionelle skriveøvelser kan blive opmærksom på sproget og udvikle elevens evne til at formulere sig. Vi tror på, at lysten til at skrive betyder rigtig meget, og at man bliver bedre til at stave ved at skrive meget.  

    Vi vil arbejde med stave- og lydfølgeregler og undervejs vil vi også dykke ned og lave specifik (systematisk) stavetræning, hvis det giver mening. 

     

    Forløb 3 – Læsekursus  

    Læse- og forståelsesstrategier, hvordan bliver jeg bedre til at forstå, det jeg læser? 

    Vi vil fokusere på forskellige læse- og forståelsesstrategier. Vi vil arbejde med gentagende læsning for at få flow i læsningen og øge læsehastigheden. Og vi vil have fokus på, hvordan eleven finder de “rigtige bøger”, der interesser dem, og som også i sværhedsgrad passer til dem.  

    Eleven skal også arbejde med skriftlighed, der støtter læsningen. Eleven kommer til at læse både med øre og øjne, hvis det giver mening. Når vi læser med flere sanser, støtter det ofte forståelsen. 

     

    /Lotte læsevejleder

    Generel information

    • Bestyrelsen
    • Skolens vedtægter
    • Tilsynsførende
    • Karaktergivning og overgangsfrekvens
    • Skolepenge
    • Antimobbestrategi
    • Særligt til studerende
    • Undervisningsmiljøvurdering 2022
    • Klagevejledning
    • Undervisningsplaner

    Genveje

    • Værdigrundlag og profil
    • Kontakt
    • Lærerintra
    • Forældreintra
    • Elevintra
    • IT Vejledninger
    • Vilkår og Persondatapolitik

    Vi tror på

    at læring er fundamentet i livet og danner grundlag for børns udvikling, både fagligt og menneskeligt. Og vi ved, at et godt og trygt skoleliv er en verden til forskel.

    Følg os online

    Facebook
    Instagram
    KOLDING REALSKOLE · Vesterbrogade 6 · 6000 Kolding · Tlf. 7552 0500· kontakt@koldingrealskole.dk
    • Kolding Realskole flytter
    • Den nye skole i billeder
    • Hverdagen på Kolding Realskole
      • At gøre noget for andre
      • Skolefodbold er i gang
      • Trivselsdag og Led Lang Gåtur
      • Naturens uge
    • Optag
    • Om Kolding Realskole
      • Værdigrundlag og profil
      • Skolens historie
      • Skolens vedtægter
      • Samfundsansvar
      • Tilsynsførende
      • Ansatte
      • Nyhedsbreve fra skolelederen
        • Nyhedsbrev september 2023
        • Nyhedsbrev november 2022
      • Karaktergivning og overgangsfrekvens
      • Evaluering
      • Skolesang
      • Undervisning
        • Førskole og SFO
        • 0.-3. klasse
        • 4.-6. klasse
        • 7.-9. klasse
        • Undervisningsplaner
        • Teststrategi
        • Læse- og skrivevanskeligheder 
        • Trivsel og AKT
        • Digital dannelse
        • IT Vejledninger
      • Praktiske oplysninger
        • Kontakt
        • Skolepenge
        • Befordring
        • Faciliteter
        • Friplads
        • Fra A til Å
      • Undervisningsmiljøvurdering 2022
    Kolding Realskole
    Vi samler statistik ved hjælp af cookies
    Kolding Realskole bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler også oplysninger om din brug af vores hjemmeside med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Vores partnere kan kombinere disse data med andre oplysninger, du har givet dem, eller som de har indsamlet fra din brug af deres tjenester.

    Cookie instillingerAccepterAfvis
    Politik til beskyttelse af personlige oplysninger og cookies

    Privacy Overview

    Vi samler statistik ved hjælp af cookies


    Koldingrealskole.dk anvender cookies for at optimere hjemmesiden og dens funktionalitet.
    Vores cookies hjælper os derfor med at give dig så god en oplevelse som muligt, når du besøger vores hjemmeside.

    Nødvendige
    Altid aktiveret
    Nødvendige cookies hjælper med at gøre en hjemmeside brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner såsom side-navigation og adgang til sikre områder af hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere ordentligt uden disse cookies.
    Funktionelle
    Funktionelle cookies hjælper med at udføre funktionaliteter såsom at dele indholdet af websitet på sociale medieplatforme, indsamle feedback og andre tredjepartsfunktioner.
    CookieVarighedBeskrivelse
    __cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
    Statistik
    Statistiske cookies giver hjemmesideejere indsigt i brugernes interaktion med hjemmesiden, ved at indsamle og rapportere oplysninger anonymt.
    CookieVarighedBeskrivelse
    CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
    _ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
    _gat_gtag_UA_96154865_11 minuteSet by Google to distinguish users.
    _gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
    Marketing
    Marketing cookies bruges til at spore brugere på tværs af websites. Hensigten er at vise annoncer, der er relevante og engagerende for den enkelte bruger, og dermed mere værdifulde for udgivere og tredjeparts-annoncører.
    Uklassificerede
    Uklassificerede cookies er cookies, som vi er i færd med at klassificere sammen med udbyderne af de enkelte cookies.
    GEM & ACCEPTÈR
    Powered by CookieYes Logo