“En person er mobbet når han gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere personer”. (Olweus)
Hvordan viser mobning sig?
Verbalt: øgenavne eller sårende bemærkninger.
Socialt: eleven bliver holdt udenfor fællesskabet.
Materielt: eleven får ødelagt sine ting.
Psykisk: eleven bliver truet eller tvunget til noget, usynliggjort af klassen, krænkende/diskriminerende tekst og billeder på sociale medier.
Fysisk: eleven bliver slået eller sparket.
Hvordan bliver vi opmærksomme på mobning?
Ved ændret adfærd hos:
Elev: mere stille eller mere aggressiv, gemmer sig, hyppigere forsømmelser, ondt i maven eller hovedet, pjæk, manglende status socialt og fagligt.
Klasse: stemningsskift, uro, koncentrationsbesvær.
Ved henvendelse fra:
Elever: ofret, kammerater.
Forældre.
Kollegaer: Sundhedssygeplejerske, lærere, SFO, gårdvagt og øvrigt personale.
Via klasseundersøgelser: humørbarometer, klassesamtaler med hele klassen og kønsopdelte samtaler.
Via elevsamtaler.
Hvordan forebygger vi mobning?
Ved opmærksomhed omkring sproget på skolen/i klassen.
Ved at aftale spilleregler for klasserne og skolen.
Ved social træning.
Ved at have tilstrækkeligt opsyn.
Ved at der er adgang til forskellige aktiviteter i frikvartererne.
Ved at øve eleverne i social omgang: alm. pædagogisk praksis, men også v.h.a. rollespil, bevidstgørelse omkring mobning, fx tilskuernes betydning.
Ved at lærere, pædagoger, sundhedssygeplejersken, gårdvagt og SFO holder hinanden orienteret
Ved at holde forældremøder og informationsmøder efter behov.
Ved at uddanne personale i social træning: som udbreder det til resten af skolen.