Evaluering på Kolding Realskole

Som privatskole er Kolding Realskole forpligtet gennem Friskolelovens §1c til at beskrive og redegøre for vores evaluering. Det er derfor netop det, du kan læse om på siden her.

”§1c: Skolen skal offentliggøre sine slutmål, delmål og undervisningsplaner, jf. § 1 a, og resultatet af evaluering og opfølgningsplan, jf. § 1 b, stk. 3, på skolens hjemmeside på internettet.” 

Vi samarbejder om at skabe de bedst mulige rammer for vores elever

Kommunikationen mellem os som skole og jer som hjem er essentiel. Vi bestræber os på at holde jer forældre orienteret gennem forældremøder, skole/hjem-samtaler, beskeder fra det pædagogiske personale og nyhedsbreve. Disse kan du læse mere om herunder.

Forældremøder

Ved opstarten af et nyt skoleår afholder vi forældremøder for alle klasserne på Kolding Realskole. På møderne bliver skoleåret præsenteret med indhold sammen med de lærere og pædagoger, der er en del af klassens hverdag. I får en viden om, hvor Ikan finde årsplanerne for de enkelte fag og andre oplysninger, der er specifikke for den enkelte årgang fx information om eksamen eller lejrskole.

Skole/hjem-samtaler

Vi sørger for, at I som forældre møder en bred fagrække til samtalerne. Vi vil gerne, at I får en bred viden om jeres barns faglige standpunkt, men også hvordan barnet trives i klassefællesskabet. Vi afholder én obligatorisk samtale hvert skoleår, men med en mulighed for en behovssamtale yderligere. Behovssamtalen giver mulighed for at indkalde jer til en særlig samtale, hvis vi som skole oplever en anderledes udvikling hos det enkelte barn.

Vi vil gerne sikre os, at I får et indblik i den tilbagemelding, vi giver eleverne i overbygningen. Vi har derfor nedslag i løbet af skoleåret, hvor vi meddeler jer om, at jeres barn får en udførlig skriftlig tilbagemelding fra læreren på en skriftlig opgave. Vi opfordrer jer forældre til at tage en samtale med jeres barn om opgaven og den tilbagemelding, der er givet. Vi opfordrer ligeledes til, at I henvender jer til faglæreren, hvis I ønsker en uddybning af tilbagemeldingen.

Karakterer

Vi følger Undervisningsministeriets fælles mål for folkeskolen. Vi giver derfor karakterer i den fagrække, der er beskrevet og beskrivelserne for de enkelte karakterer. Vi giver eleverne karakterer fra 7. til 10. klasse, to gange hvert skoleår.

For 9. og 10. klasserne afholder vi terminsprøver, hvor den enkelte elev får et ”her og nu”-billede af den faglige formåen ift. de mål, der er for de fag, der prøves i. Kolding Realskole afholder terminsprøver i januar i de fag, der er obligatoriske til prøveterminen i maj, men også de fag, der er med i udtræk, sådan at eleverne er godt klædt på til afgangsprøverne.

For vores 7. klasser afholder vi skriftlige årsprøver. Til årsprøverne prøves der i en bred række af skriftlige fag, som de vil få mulighed for at møde til eksamen i 9. klasse.

For vores 8. klasser indeholder årsprøven både en skriftlig og en mundtlig del. Vi afholder de mundtlige årsprøver med intern censur for at imitere eksamenssituationen bedst mulig, sådan at eleverne får den erfaring og sikkerhed med sig, inden de skal i 9. klasse.

Vi vil gerne give eleverne en summativ evaluering med vores årsprøver, hvor den enkelte elev får et billede af, hvor langt de er på deres læringsvej. Men vi vil i samme grad give eleverne en formativ evaluering, der peger mere ind i den læring, de skal tage med fra årsprøvesituationen for at dygtiggøre sig i tilegnelsen af stoffet fra undervisningen.

Tidligere og kommende indsatsområder på Kolding Realskole – fordi vi altid kan blive bedre

Kolding Realskole har flyttet matrikel. Fra at være en byskole med undervisning på flere matrikler, er vi flyttet lidt væk fra centrum og har nu fået en skole, hvor alle elever er under samme tag. Nedenstående skal give et billede af, hvilke indsatser skolen har arbejdet med foregående, nuværende og kommende skoleår.

 

I skoleåret 23/24 gjorde vi klar til at flytte, mens vi fandt ud af, hvad der skulle flytte med

Kolding Realskole blev grundlagt 1. april 1890, og vi har derfor en dyb kultur og en lang række af traditioner med os. I dette skoleår var det vigtigt, at vi i personalegruppen drøftede, hvad vi ville bevare, og hvad vi ikke ønskede at tage med til den nye matrikel.

Følgende var nogle af de punkter, der var vigtige at få med i en flytning:

 

Kulturen, der er iboende vores værdier

  • Faglighed, ordentlighed, glæde, mod og dedikation

 

Traditioner

  • Morgensang, skolefest, carnevalscup, Led lang-gåtur, motionsløb, juleklip, skolelørdag, fastelavn, første skoledag, sidste skoledag, årsprøver og eksamen samt pensionistkaffe for tidligere ansatte

 

I skoleåret 24/25 fik vi ny matrikel – men traditionerne og ånden bestod

Alle vores traditioner skulle igennem en opdatering. Det eneste, vi kunne genbruge, var ruten til Led lang-gåtur, da det afholdes samme sted hvert år. For at sikre, at traditionerne kom godt med videre i vores nye hus, valgte vi i planlægningen at forhøje tiden til planlægningen af vores traditioner.

 

Vi må konkludere, at missionen med at bringe traditionerne med videre er lykkes rigtig godt. Vi har været tro mod indholdet i traditionen, men vi har tilpasset den til de nye omgivelser. Tilbagemeldinger fra forældre fx ved skolefesterne har været meget positive, og det gør, at vi fortrøstningsfulde kan konkludere, at vi er lykkes med vores flytning og med at bringe Kolding Realskole trygt videre til en ny adresse.

 

Skoleåret 25/26 står (endnu mere) i trivslens tegn

I skoleåret 25/26 begynder vi på et grundigt arbejde med Orkestermodellen. Målet er, at vores pædagogiske personale med dette redskab i rygsækken skal blive endnu bedre klædt på til at arbejde med trivslen i klasserne. Målet er også, at vi på skolen får et fælles sprog for samtalerne om trivsel. For os er trivslen nemlig essentiel – der er nemlig ingen, der kan lære noget, hvis ikke de har det godt og føler sig trygge.

 

Vores mål er altså følgende:

    • Vi vil højne arbejdet med trivslen på Kolding Realskole gennem orkestermodellens redskaber
    • Vi vil have et fælles sprog blandt det pædagogiske personale samt forældrene
    • Vi vil styrke fællesskabet gennem fælles læring

 

Vi vil gøre det på følgende måde:

  • Indledende møder med AKT, ledelsen og en konsulent fra orkestermodellen
  • Fælles kursusdag for hele personalet 7. august 2025
  • Oplæg for forældre i 3. kvartal 2025
  • Genbesøge orkestermodellen i efterårssemesteret og forårssemesteret
  • Arbejde med konkrete trivselsforløb fra dagligdagen

 

Vi vil løbende evaluere på indsatsen gennem:

  • Løbende samtaler med årgangsteams
  • MUS-samtaler
  • Fælles evaluering mod afslutningen af skoleåret 25/26