Udskolingen på Kolding Realskole
Vores udskoling er din sikkerhed for, at dit barn får en god, tryg start på voksenlivet

Klasseretninger sikrer dig, at dit barn får lov til at fordybe sig i sin interesse
I starten af 7. klasse vælger eleverne en klasseretning. Vores årgange består af Cambridge-, science-, sprog- og dansk/mat-klasser. Klasseretningerne er faste og fortsætter til og med 9. klasse. De får med andre ord tre år til at fordybe sig allermest i det, de både brænder for, men også er allerbedst til. For ofte hænger de to ting sammen, siger vores erfaring os.
Det giver ekstra motivation at få lov til at fokusere på det, man er rigtig god til. Vi har alle forskellige styrker. Og i stedet for at forsøge at ensrette vores elever til at være dygtige til de samme ting, er vores mål med klasseretningerne, at de kan accelerere i lige netop dét, de brænder for.
Du kan læse mere om vores klasseretninger her.
Vi tror på, at øvelse gør mester
Vi kommer ikke uden om de afsluttende prøver i 9. klasse. Derfor arbejder vi målrettet med at gøre eleverne selvsikre og trygge, når de går til prøve – helt fra de starter hos os i 7. klasse. Vi vil gøre det til en tryg oplevelse at gå til prøve. Det kræver, at man øver sig, så man føler sig på hjemmebane. Derfor prioriterer vi god tid til både årsprøver i 7. og 8. samt terminsprøver i 9. Den erfaring, eleverne får herved, er uvurderlig. Både i forhold til den afsluttende prøve i 9. klasse, men især når de skal videre på ungdomsuddannelserne.
Vi hører nemlig igen og igen fra tidligere elever, at de står stærkt, når de for eksempel starter i gymnasiet eller lignende. Fordi de har en masse erfaring med i rygsækken, der gør, at de går ind til prøverne med rank ryg og hovedet højt. Det er selvfølgelig både fagligt, der bliver fyldt en masse i rygsækken, men det er i den grad også på det personlige plan, hvor eleverne føler sig selvsikre og rolige, når de træder ind i et prøvelokale.
Vi gør os umage. Alle sammen.
Det gælder både lærere og elever. Vi forventer noget af hinanden og tør stille krav. At gå i skole handler ikke kun om at blive dygtig til sine fag. Det handler også om at udvikle sig som menneske og at kunne begå sig blandt andre på en respektfuld og ordentlig måde.
Vi kan alle begå fejl, men på Kolding Realskole gør vi en dyd ud af at tale sammen, hvis vi begår en fejl, så vi sammen kan lære af den. På den måde er vi alle bevidste om, hvad det er, den enkelte bidrager til i fællesskabet. Det er dét fællesskab, der gør os stærke. Og det, eleverne tager med sig videre.
Vi hjælper vores elever med at blive bevidste omkring, at de også har ansvar for deres egen læring. Så de forstår, at forberedelse, deltagelse, motivation, disciplin og engagement fra alle parters side er alfa og omega for at lykkes i alle henseender. Det, tror vi på, er tilgange, de ikke kun kan bruge i resten af deres skoleliv, men også resten af livet på en arbejdsplads og i en familie.
Hvis du overvejer, om dit barn skal starte i udskolingen hos os, er du velkommen til at booke en rundvisning, så du kan høre mere om skolen og særligt 7.-9. klasse.
Hvis du allerede nu ved, at du ønsker, at dit barn skal starte i 7. klasse hos os, kan du sende din ansøgning til os her.
Lærere, der brænder for deres fag
En skole er intet uden dens lærere. Derfor er vi også heldige, at vi har de bedste af slagsen. Selvom deres kompetencer er vidt forskellige, har de én ting til fælles. De brænder for det, de underviser eleverne i. Åh, måske de faktisk har to ting til fælles så: For det bedste, de alle sammen ved, er, når en elev knækker koden og finder gnisten til at lære endnu mere.
Det er vigtigt for os, at undervisningen altid er relevant for eleverne. Vi skal ikke bare lære for læringens skyld – vi skal lære ting, som vi kan bruge i resten af vores liv. Det er grundskolens fornemmeste opgave. Derfor prioriterer underviserne også så vidt muligt at give eleverne indblik i, hvordan de ting de lærer kan bruges i den virkelige verden. Det kunne for eksempel være et besøg af en bankmand, der viser eleverne, hvordan de egenskaber, de har tillært sig i matematik, kan bruges til at lægge budgetter i privatøkonomien. Det er nede på jorden og måske enkelt, men vigtigt.
Vi guider dit barn i de store valg, der venter rundt om hjørnet
Vi synes, der ligger en vigtig opgave i udskolingen i at vejlede og guide eleverne i forhold til tiden, der kommer efter grundskolen. Derfor har vi også en kompetent UU-vejleder, der informerer eleverne omkring de forskellige muligheder, der er i forbindelse med valget af ungdomsuddannelse. Eleverne kommer både på et fire dages introduktionskursus på forskellige ungdomsuddannelser, ligesom vi har indlagt tre dage til erhvervspraktik i udskolingstiden. På den måde kan eleverne træffe deres beslutning på et oplyst grundlag.
Et godt samarbejde er alfa og omega
Vi skal kunne tale sammen. Også når der opstår udfordringer. Derfor værdsætter vi den daglige, uformelle kontakt mellem alle, både lærere, elever og forældre meget højt. Derudover afholder vi også et forældremøde og to skole-hjemsamtaler hvert år.
Vi ved, at en del af Kolding Realskoles succes også hænger sammen med, at vi har fantastiske forældre, der bakker op omkring deres børns skolegang blandt andet ved at tjekke Forældreintra, engagere sig i klassen og generelt bare støtte op omkring de værdier, vi som skole lægger for dagen. Det sætter vi stor pris på, fordi det skaber en stærk sammenhængskraft mellem skole og hjem, som er uundværlig i forhold til at få børnene til at lykkes.
Mere end blot lektioner på 45 minutter
Hos os er skoletiden ikke bare de timer, der ligger fra 8:05 til 15:15. Det er hele skolens liv. Morgensang, skolefest, foredrag, koncerter, juleklip, motionsløb og meget mere. Det giver eleverne en fornemmelse af at være en del af noget større. Og det er også det, vi hører igen og igen, har sat tydelige spor, når vi taler med tidligere elever. For det betyder noget for os at være en del af en samlet flok. Især når det er en flok, man er stolt af at være en del af.
Vi prioriterer sammenholdet i klasserne højt. Derfor kommer eleverne også på hhv. tre dages ryste-sammen-tur i 7. klasse i Danmark og en fem dages udenlandstur i 9. klasse. På de her ture skaber eleverne og lærerne minder sammen for livet. Og især turen i 7. danner et stærkt fundament for de næste tre års skolegang.
Vi giver eleverne ro til at lære og fokus på den enkeltes behov
Hos os er der som udgangspunkt max 24 elever i en klasse. Det kan godt være, det lyder banalt, at en håndfuld elever mindre skulle kunne gøre en mærkbar forskel. Men dét gør den. Både i forhold til, at det giver mere ro i klasserne, men også fordi det giver vores kompetente lærere et bedre udgangspunkt for at imødekomme alle elevernes behov.
Vi tror på, at en god grundskole skal forme hele mennesket. Naturligvis er fagligheden i højsædet hos os, men det er lige så vigtigt, at vi kan se en personlig udvikling hos vores elever. De er alle forskellige – det er deres udgangspunkt også – og deres mål ligeså. Det ændrer ikke på, at al udvikling skal honoreres. Vi er stolte af hver eneste elev, der den sidste sommer går op for at modtage sit eksamensbevis. Fordi vi ved, at tallene, der står i kuverten, ikke er de afgørende, men at de har brugt tre år på at dygtiggøre og udvikle sig både som mennesker og fagligt. Så længe de gør sig umage og behandler dem omkring sig ordentlig, kan vi ikke ønske mere. Og vi kan med stolthed sende dem videre fra os.
Hvis du allerede nu ved, at du ønsker, at dit barn skal starte i 7. klasse hos os, kan du sende din ansøgning til os her.